Saturday, October 06, 2007

la weh... doh nok raye doh

peja celik, peja celik doh nok raye. rasa baru je puasa.
memula aku nok ucapkan terima kasih pada hafizi sebab menjadi orang pertama anto email kat aku. kala nok tau, umoh aku kat al husna. godong aku antara lain bakor (mdp), kalat (gabenor, kala sapa tok kenal kalat ni mema saja sgt la), atan (cucu cikgu ishak - cikgu sahok), hok lain lain tu jarang ada sebab keje luor dari pekan. tu la serba sedikit lator blakang aku kala nok tau.
raye taun ni aku ke tepeng. gitu la sokmo. taun ni tepeng taun depan pekan balik smula. dulu mema la terasa, bukan sebab tok dapat beraya kat pekan, tapi sebab tok dapat makan metabok. ish citer pasei metabok ni kecur air liur kawan!
rata doh aku gi, tadok lagi hok serupa dgn metabok pekan. mema sume orang puji metabok pekan paling beh. kala aku balik mema aku akan beli sekeping dua bawok balik kl kekadang aku bagi kat jiran jiran aku. mema sume puji. mujur metabok mengkasor ada, kala dok masa bulan puasa je dapat makan. dulu ismailiza ada gok buat tapi tok lama, mungkin sebab orang pekan tok reti makan metabok selain dari bulan puasa. selain dari metabok, kala dapat makan pengat pisang... poh pak leh... tok reti aku nok mengabor. sekang ni duduk kl menda la dapat. barang sume mahei. doh la mahei rasa maca kampang! mujur la aku reti masok sikit sikit, dapat la aku cuba try buat metabok sendiri. inti ok doh, tapi roti aku tok reti reti lagi. maca maca cara doh buat, tok jadi jugok. penyudohnya beli kat tesco je tepung, balik tebor je.
ish tok leh aku, belenjer doh mulut aku citer pasei metabok ni. kita citer mende lain la plok, citer pasei metabok je mamun la plok orang hok membaca. baru ni 31 ogos aku balik pekan, last skali aku balik pekan raya tahun lepas la gamoknya. sebab umoh mok aku abang aku duduk peh tu mok aku pon tok sehat doh. dia dok umoh abang aku hok se-lagi, kat darat. membangun la skg ni pekan. lepas ni ada plok hotel, katenya 3 bintang. elok la tapi jangan ada plok rumoh urut kat dala tu sudoh. tapi pada keseluruhannya pekan tok banyok beruboh. kala aku tok balik 8 taun pun aku rasa pekan tetap maca tu jugok. bukan ngutuk, tapi aku suka gitu. bakpe nok megoh dengan bangunan banyok banyok! bior pekan ada identiti sendiri, bandar yang tenang (kecuali ari sabtu - pekan sari).
ish doh pagi doh. nok gi anto anok aku gi sekoloh, ada katam quran. hafizi, terima kasih la sebab awok la menyebabkan kawan nulih lagi arini. kala dok mungkin taun depan la baru tulih skali lagi. last skali aku, isteri dan anok anok aku nok mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MOHON KEAMPUNAN DIATAS DOSA YANG DAHULU, SEKARANG DAN JUGA AKAN DATANG. sapa hok nok beraye kat pekan, balik sok bawok keta memolek skit. speed trap pun banyok. yang penting selamat sampei kerumoh. raye kedua doh boleh lepak kat kulat!

1 comment:

hafizi said...

selamat hari raye.. kawan balik mala esok dgn abg kawan.. ingat nok balik ari kamis pagi, tapi abg kawan tu nok jugok balik rabu, lantok la.. bior die bawok kete, kawan nok tido.. kawan stat cuti kamis sampe rabu depan

rasanya kita ni dari generasi berbeza.. kawan rase aok ni baye2 abg dgn kawan.. umoh kawan sebeloh kedai pakcik hashim (tak reti kawan nak ngeja dalam slang pekan)tepi simpang nok pegi padang polo dgn kampung penadoh, yg umoh tangga kuning tu..

poh paleh.. hahhahaaaha.. kala aku gune kat kolumpo, sumpoh org abih pane tak paha mende.. tak masuk kucha hanyar lagi.. hahhahahahahha

pepehe pun, selamat jalan, selamat pegi dan selamat pulang.. kawan tok kawin lagi, mema balik pekan sokmu la..