Saturday, August 18, 2007

setahun skali nulih

mema kawan ni maleh sikit. konon nok buat blog maca orang lain. tapi jiwa tok kuat, setahun sekali baru nok update. mamun orang nunggu. mungkin sebab tadok sambutan, tu yang brasa maleh je. lagi pun tok iklankan mana orang nok tahu. doh bertahun tadok sorang pun hok masuk. tapi takpe la, mujur mujur ada gok hok mencari.

aku mema ada buat kajian sikit, menanye orang tentang telo pekan ni. dapat la dalam 50-60 perkataan hok yang biasa orang guna. tapi kat pekan sendiri pun ada gok perkataan yang unik untuk sesebuoh kampung. walaupun dalam daeroh yang sama, tapi ada perkataan hok ada kat tempat ni tapi takdok tempat lain. kekadang orang serandu ada perkataan tertentu yang orang pulau rumput tok guna, gitu la. tapi aku cuba try letokkan seme.

macam generasi aku ni, mungkin ada tatabahasa hok yang aku tok tahu. mungkin doh lama tok digunakan, sebab bunyinya pelik. lagipun sejok kebelakangan ni banyok orang luor datang duduk kat pekan. jadi untuk tidok memeningkan kepala orang ni, orang pekan kena la cakap canggih (canggih bermaksud penggunaan bahasa mengikut sebutan yang betul. biasanya dikaitkan dengan percakapan orang dikuala lumpur. contohnya canggih=awak nak kemana? pekan=awok nok gi kemana? atau nok gi kemana tu weh?).

sebenornya loghat pekan ni payoh nok dieja sebab cara nok sebut memang unik, contohnya spudai (disebut spoo dare) yang bermaksud rosak - abih spudei beskei(basikal) aku. aku pun sebenornya ingat ingat lupe, sebab lama duduk kl slalu kena cakap canggih, kala dok orang tok paham. tapi sesekali jumpe godong (sahabat), dapat la gok lepas rindu. kekadang jadi over la plok, abih sebobot (serabut) jadi . nok buat maca mana, lidoh doh sebati.

aritu ada kawan aku ajok join hari keluarga anok pekan, kat tnb. tapi aku terlajok tidur langsung tok gi. kala dok beh gok dapat jumpe dengan godong. tapi hok tok behnya kala godong lupe diri. orang pekan ni sensitif skit bab2 bahasa. jangan la balik pekan cakap canggih mema kena kutuk.

aku pun doh lame tok balik. rindu plok melepak kat kulat atau kat bomba. kala dok tiap mala melepak, ngutuk orang. letih doh aku, sambung kendian(kemudian) la plok.

kala ada orang hok terjumpa blog aku ni, tok kira la orang pekan ke orang mana hok berasa nok beborok ata pun nok blajo. bole la tinggey comment. hok mana telarat aku layan la, kala dok mintok maaf bebanyok.

1 comment:

hafizi said...

aha.. geng lepok bombe.. sape pulok dah ni?

aku mema budok jarola.. bombe tu mema sokmu lepok dulu

kulat? hahhaaaaahahha..